
Programm „Elu jões“ viib õpilased Tuhala nõiakaevu parki ja karstialale, kus nad saavad mudeldada jõestiku, uurida jõe elustikku ja osaleda Tuhala parki loodud veekogude õpet toetavas maastikumängus. Tegevustes kasutatakse vaatlusi, mõõtmisi, jõe elustiku kahvamist, määramist ning mängulisust. Õpilane mõistab jõe elustiku mitmekesisust ja jõe kui ökosüsteemi tähtsust looduses ja inimtegevuses. Sobilik 4. – 6. klassile.
* * *
Sissejuhatavas osas õpilased meenutavad varasemaid teadmisi, kordavad mänguliselt peamiseid veekogude tüüpe üldiselt (ookean, meri, järv, jõgi, oja, tiik, allikas) ja mudeldavad kehaliselt jõe voolu lättest suudmeni. Jõe pisielustiku uurimiseks kahvatakse veest elusorganisme, uuritakse neid vannikestes, määratakse ning tehakse rühmatöid ja vaatlusi. Metsast leitavatest looduslikest materjalidest ehitatakse jõe mudel. Maastikumäng seob kõik õpitu tervikuks ja kinnistab. Tegevused arendavad loovust, koostööoskust ja keskkonnateadlikkust. Programm lõpeb kokkuvõtte ja aruteluga, kus õpilased esitavad oma tähelepanekud ja arutavad inimtegevuse mõju jõgedele.
Programm on mõeldud eelkõige II kooliastmele, retke kestvus on 2,5 tundi (sisse jääb ka 15 minutiline piknik) ja orienteeruvalt 1,5 km pikk. Korraga saavad tegutseda kohapeal kuni 2 klassi.
Erivajadustega õpilastele: Ratastooliga ligipääs võib olla piiratud, kuid tegevusi (nt määramine ja mudeli ehitamine) saab kohandada paigalseisvalt, kui kaasas on toetavad tugiisikud. Programm ei sobi sellisel kujul vaimupuudega õpilastele, kui on huvi pisiloomi uurida, siis saame programmi kohandada.
Meetodid:
– Aktiivõppemängud: veekogude mäng, jõe voolamise mudeldamine
– Rühmatöö- maastikumäng, pisiloomade kahvamine, vaatlus ja määramine
– Mudeldamine ja loovtegevus- jõe või veeringe maketi loomine
– Arutelud- karstivormid, jõe osad, veekogude olulisus, kultuuriline ja sotsiaalne seotus
Kasutatavad vahendid: on kahvad, veeanumad, topsluubid, määramistabelid, termomeeter, stopper, mõõdulint, kaardid ja kirjutusalused, samuti maastikumänguks ettevalmistatud küsimused ja pusled. Kõik vahendid on eakohased ja tagavad õpilastele turvalise ja sisuka õpikogemuse.
Vanuserühm: 4. – 6. klass
Retke tasu: 300EUR- 2,5h, 25 õpilast (võimalik korraga võtta kuni 2 klassi)
Hinnas:
– 1 retkejuhti
– programmi muudatuste tegemine vastavalt teie klassi eripärale
– arvestame keelekümbluse ja erivajaduste klassidega
Asukoht: Tuhala jõgi ja nõiakaev, Kose vald, Harjumaa
Toimumisajad: aprill-juuni, september-oktoober
Palume õpetajal:
- tutvustada õpilastele õppeprogrammi temaatikat, toimumiskohta, kestust ja kaasa võetavaid esemeid;
- igal õpilasel kaasa võtta oma seljakotis:
- võileib,
- energiarikas näks (nt pähklid, kuivatatud puuviljad),
- jook (vesi või soe tee – sõltuvalt aastaajast ja ilmast);
- edastada õpilastele hiljemalt kaks päeva enne programmi infot ilmaolude ja soovitusliku riietuse kohta. Soovitame kihilist riietust, vajadusel müts ja kindad, vihmase ilma korral vihmakeep ning jalga matkasaapad või niiske ilma korral kummikud;
- matka ajal liikuda grupi lõpus, et toetada grupi koos püsimist;
- vajadusel toetada juhendajat aktiivõppe meetodite kasutamisel – näiteks grupitöödes osalemisel või eelnevalt kokkulepitud reeglite meeldetuletamisel.
Pärast programmi soovitame klassis kokkuvõtva arutelu, kus õpilased joonistavad või sõnastavad õpitut, et kinnistada teadmisi.
Infovahetus toimub e-kirja teel vähemalt nädal enne programmi, et täpsustada õpilaste eripärasid, ilmastikuolusid ja kohtumispaik. Õpetajale jagatakse retkejuhi kontaktid, et vahetus küsimused otse retkejuhile esitada.
Tagasiside kogutakse pärast programmi e-küsitluse vormis, mille link saadetakse õpetajale 1–3 päeva jooksul pärast osalemist. Tagasisidet kasutatakse programmi arendamiseks ja kvaliteedi hindamiseks.
Õppeprogrammi eesmärgid ja seos riikliku õppekavaga
Eesmärgid:
- teab ja nimetab:
– vähemalt 2 vees elavat pisilooma
– vähemalt 2 vees või kaldal elavat taime
– vähemalt 3 erinevat fakti Eesti jõgede kohta - oskab:
– mudeldada jõe ehitust
– kahvata ja määrata pisiloomi
– teha koostööd maastikumängus ning vee-elustiku uurimise grupitöös - väärtustab:
– jõge elukeskkonnana
Seos õppekavaga
- Loodusõpetus, II kooliaste
1) koostab loodusteaduslikke mudeleid, selgitab mudelite toel objekte ja nähtusi (jõestiku mudel, veeringe mudel)
4) kasutab uurimiseks ja andmete kogumiseks tehnilisi abivahendeid (nt termomeeter, kahv, ämbrid, luup); kasutab katseid tehes turvalisi töövõtteid;
7) kasutab liikide tundmaõppimiseks määrajaid;
16) kirjeldab ja võrdleb koosluse (jõgi) elutingimusi, teab nende tüüpilisemaid liike;
- Läbivad teemad:
keskkond ja jätkusuutlik areng, tervis ja ohutus, tehnoloogia ja innovatsioon- programm toetab keskkonnateadlikkust ja looduse väärtustamist, õpetab ohutut käitumist looduses ning annab võimaluse kasutada lihtsaid mõõtevahendeid ja uurimismeetodeid.
- Ainetevaheline lõiming:
- loodusõpetus (ökosüsteemid, elustik ja loodusnähtused),
- matemaatika (mõõtmised, arvutused, sammude loendamine),
- eesti keel (kirjeldamine, arutelu, järelduste esitamine),
- kehaline kasvatus (liikumine looduses),
- ajalugu ja kultuurilugu (Tuhala nõiakaevu legendid ja pärimus).