
Õpperetke käigus võetakse läbi järgmised alateemad: rabade kujunemine ja areng, erinevus metsa elukooslusega, turba koostis ja ajaloolised leiud, turba kui maavara kasutamine ja sellega kaasnevad ohud loodusele, rabaspetsiifiline taimestik ja loomastik. Sobilik 3.- 6. klassile
* * *
Paunküla maastikukaitsealal toimuvas õppeprogrammis saavad õpilased ülevaate Eesti rabade kujunemisest, seal kasvavates ja elavatest peamistes taime- ja loomaliikidest, erisustest metsadest, turba tekkest, koostisest ja olulisusest maavarana.
Õuesõppeprogrammis peame oluliseks väärtustada vastutustundlikku käitumist loodusesse ja elukeskkonda, äratada huvi ja austust looduse vastu ning tunda looduses viibimisest rõõmu.
Programm on mõeldud eelkõige II kooliastmele, retke kestvus on 3 tundi (retke sisse jääb ka 15 minutiline piknik) ja orienteeruvalt 4 km pikk. Kohapeal saavad korraga toimetada kuni 3 klassi. Programmi saab kohandada liikumis- ja vaimupuudega õpilaste jaoks, liikudes ainult laudteedel ja kasutades lühendatud matka ning rühmatööde vormis tegevusi.
Meetodid:
– Aktiivõpe mängud: taimede ja loomade õpe, kordav võistluslik väidete mäng;
– Vaatlus ja praktika: vee pruunisuse uurimine, rabataimede maitsmine, nuusutamine, katsumine, kraavisügavuse mõõtmine;
– Rühmatöö ja paaristöö: soo arenguetappide võrdlemine, vihje- ja pildikaartide seostamine;
– Loominguline tegevus: mudeldamine looduslikest materjalidest
Kasutatavad vahendid: joonised, lamineeritud märksõnad, lamineeritud pildid, veeanum
Vanuserühm: 4.- 6. klass
Retke tasu: 300EUR- 3 h matk, 25 õpilast (võimalik võtta korraga kuni 3 klassi)
Hinnas:
– 1 retkejuht
– programmi muudatuste tegemine vasavalt teie klassi eripärale
– arvestame keelekümbluse ja erivajaduste klassidega
Retk toimub:
Paunküla matkarada (Tallinn-Tartu mnt 49 km),
Mukri raba, Raplamaa
Jalase loodusrada, Raplamaa
Toimumisajad: märts-mai, september-november
Palume õpetajal:
- tutvustada õpilastele õppeprogrammi temaatikat, toimumiskohta, kestust ja kaasa võetavaid esemeid;
- paluda igal õpilasel kaasa võtta oma seljakotis:
- võileib,
- energiarikas näks (nt pähklid, kuivatatud puuviljad),
- jook (vesi või soe tee – sõltuvalt aastaajast ja ilmast);
- edastada õpilastele hiljemalt kaks päeva enne programmi infot ilmaolude ja soovitusliku riietuse kohta. Soovitame kihilist riietust, vajadusel müts ja kindad, vihmase ilma korral vihmakeep ning jalga matkasaapad või niiske ilma korral kummikud;
- matka ajal liikuda grupi lõpus, et toetada grupi koos püsimist;
- vajadusel toetada juhendajat aktiivõppe meetodite kasutamisel – näiteks grupitöödes osalemisel või eelnevalt kokkulepitud reeglite meeldetuletamisel.
Pärast programmi soovitame klassis kokkuvõtva arutelu, kus õpilased joonistavad või sõnastavad õpitut, et kinnistada teadmisi.
Infovahetus toimub e-kirja teel vähemalt nädal enne programmi, et täpsustada õpilaste eripärasid, ilmastikuolusid ja kohtumispaik. Õpetajale jagatakse retkejuhi kontaktid, et vahetus küsimused otse retkejuhile esitada.
Tagasiside kogutakse pärast programmi e-küsitluse vormis, mille link saadetakse õpetajale 1–3 päeva jooksul pärast osalemist. Tagasisidet kasutatakse programmi arendamiseks ja kvaliteedi hindamiseks.
Lisainfo:
Kevadel võib metsas olla palju sääski. Vesisel perioodil võib matkarada olla osaliselt porine ja märg. Üldjuhul kulgeb matk mööda pinnas- ja laudteid
Õppeprogrammi eesmärgid ja seos riikliku õppekavaga
Eesmärgid:
- Teadmised
õpilane teab:
– vähemalt 5 rabataime
– vähemalt 2 loomaliiki
– vähemalt 3 sisukat fakti raba kohta
õpilane seletab:
– raba arengulugu läbi kolme raba arengu faasi,
– turba kui maavara teket, tähtsust ja teadliku tarbimise vajadust,
– miks rabavesi on pruun ja happeline.
- Oskused:
– õpilane võrdleb raba metsaga,
– õpilane loob mudeli. - Hoiakud:
– õpilane väärtustab raba kui kliimamuutuste vähendajat, puhta vee talletajat, maavara tootjat ja puhkamisala.
Seos õppekavaga
- Loodusõpetus, II kooliaste
15) selgitab keskkonnatingimuste mõju elusorganismidele; iseloomustab taimede ja loomade kohastumusi;
16) kirjeldab ja võrdleb koosluste (soo, metsa) elutingimusi, teab nende tüüpilisemaid liike;
28) selgitab soode kujunemist ja arengut ning põhjendab soode rohkust Eestis;
35) hindab inimtegevuse mõju kooslustele, arutleb nende tähtsuse ning kaitsmise vajaduse üle;
- Läbivad teemad:
- Keskkond ja jätkusuutlik areng – programm toetab arusaamist loodusvarade mõistlikust kasutamisest ja inimtegevuse mõjust maastikule.
- Ainetevaheline lõiming:
- loodusõpetus (rabataimed ja loomad),
- loovus (looduslikest materjalidest mudeldamine),
- ajalugu (kodukoha ajalugu, kultuurilugu)
- liikumine (teatevõistlus)