
Programmi käigus liikudes segametsast rappa tutvutakse taimede arengulooga vetikatest katteseemnetaimedeni. Õpilased võrdlevad taime-, seene- ja loomariiki ja saavad kogemuslikult ülevaate erinevatest taime arengu etappidest. Sobilik 7.-9. klassile
* * *
Jalase loodusrajal toimuval õuesõppeprogrammis saavad õpilased hea ülevaate taimede evolutsioonilisest teekonnast vetiktaimest katteseemnetaimedeni. Käsitletakse kordavalt või tutvustavalt taimede arengulugu, erinevust seene ja looma riikidest, tolmlemise- ja levimise viise, fotosünteesi ja taimede olulisust.
Õuesõppeprogrammis peame oluliseks väärtustada vastutustundlikku käitumist loodusesse ja elukeskkonda, äratada huvi ja austust looduse vastu ning tunda looduses viibimisest rõõmu.
Programm on mõeldud eelkõige III kooliastmele, retke kestvus on 3,5 tundi ja orienteeruvalt 4,5 km pikk. Saame vastuvõtta korraga kuni 2 klassi. Programm ei sobi liikumispuudega õpilastele, sest osa rajast on kitsal laudteel.
Meetodid:
- Arutelud: varasemate teadmiste meenutamine; kaardiõppe põhitõed; seened, taimed ja looma riigid; sammal ja mis on samblik; putuktolmlemine vs tuultolmlemine.
- rühmatöö/paaristöö: “Loomad, taimed, seened” iseloomulike märksõnade rühmitamine, sammalde/samblike loendamine ja määramine, väitlus teemal putuktolmeline ja tuultolmlemine.
- vaatlus: õie ehitus, vilja ehitus, samblike loendus tüvel.
- aktiivõppemäng: “Leia taim”, “Sõnajalgtaimed”
Kasutatavad vahendid: seente, loomade ja taimede tunnuste lamineeritud kaardid, köied Venni diagrammi tegemiseks, luubid, sammalde pildid määramiseks, sõnajalgtaimede väited lamineeritud kujul, valged linad taimede õppe mänguks, õie ehituse pildid.
Vanuserühm: 7. – 9. klass
Retke tasu: 300EUR, 25 õpilast
Hinnas:
* 1 retkejuht
* Programmi muudatuste tegemine vastavalt teie klassi eripärale
* Arvestame keelekümbluse ja erivajaduste klassidega
Retk toimub Jalase Loodusrada, Raplamaa
Toimumisajad: september, mai-juuni
Palume õpetajal:
- tutvustada õpilastele õppeprogrammi temaatikat, toimumiskohta, kestust ja kaasa võetavaid esemeid;
- paluda igal õpilasel kaasa võtta oma seljakotis:
- võileib,
- energiarikas näks (nt pähklid, kuivatatud puuviljad),
- jook (vesi või soe tee – sõltuvalt aastaajast ja ilmast);
- edastada õpilastele hiljemalt kaks päeva enne programmi infot ilmaolude ja soovitusliku riietuse kohta. Soovitame kihilist riietust, vajadusel müts ja kindad, vihmase ilma korral vihmakeep ning jalga matkasaapad või niiske ilma korral kummikud;
- matka ajal liikuda grupi lõpus, et toetada grupi koos püsimist;
- vajadusel toetada juhendajat aktiivõppemeetodite kasutamisel – näiteks grupitöödes osalemisel või eelnevalt kokkulepitud reeglite meeldetuletamisel.
Pärast programmi soovitame klassis kokkuvõtva arutelu, kus õpilased joonistavad või sõnastavad õpitut, et kinnistada teadmisi.
Infovahetus toimub e-kirja teel vähemalt nädal enne programmi, et täpsustada õpilaste eripärasid, ilmastikuolusid ja kohtumispaik. Õpetajale jagatakse retkejuhi kontaktid, et vahetus küsimused otse retkejuhile esitada.
Tagasiside kogutakse pärast programmi e-küsitluse vormis, mille link saadetakse õpetajale 1–3 päeva jooksul pärast osalemist. Tagasisidet kasutatakse programmi arendamiseks ja kvaliteedi hindamiseks.
Lisainfo:
Kevadel võib metsas olla palju sääski. Vesisel perioodil võib matkarada olla osaliselt porine ja märg. Üldjuhul kulgeb matk mööda pinnas- ja laudteid. Programm ei sobi liikumispuudega õpilastele, sest osa rajast on kitsal laudteel.
Õppeprogrammi eesmärgid ja seos riikliku õppekavaga
Eesmärgid:
- Teadmised
Õpilane seletab ja toob näiteid:
– taimede evolutsioonilisest muutumistest Maal läbi taimede ehitusliku arengu,
– taimede tolmlemise- ja levimiviisidest. - Oskused
Õpilane võrdleb:
– seene, taime ja looma tunnuseid,
– taimerühmade ehitust ja paljunemise viise,
– õpilane kogeb ja kasutab metsa-, niidu- ja rabakooslus õppeks. - Hoiakud
– Õpilane väärtustab taimede mitmekesisust.
Seos õppekavaga
- Bioloogia:
Bioloogia uurimisvaldkond
2) võrdleb loomi, taimi, seeni;
Eluslooduse evolutsioon
3) selgitab liikide teket ja suuremate organismirühmade evolutsiooni põhisuundi;
Taimede tunnused ja eluprotsessid:
5) võrdleb eri taimerühmadele iseloomulikku välisehitust ning toob näiteid Eesti tavaliste taimede kohta;
6) analüüsib sugulise ja mittesugulise paljunemise eeliseid eri taimede näitel, võrdleb erinevaid paljunemis-, tolmlemis- ja levimisviise ning toob nende kohta näiteid;
- Läbivad teemad on:
keskkond ja jätkusuutlik areng – retkel teadlikustatakse raba koosluste haprust, jätkusuustiku praktilist taimeõppet, arutletakse keskkonna- ja inimarengu teemadel.
- Lõimitud on loodusõpetus (metsa, niidu ja raba taimed, Maa arengulugu ning evolutsiooni mõiste), matemaatika (arvmõõtkava teisendamine võrdlusmõõtkavaks), eesti keel (võrdlemise, seoste loomise ja järelduste tegemise oskust ning isikliku suhtumise väljendamist põhjendatud argumentide toel)