“Väikesed rabalooduse avastajad ”

Õppeprogramm „Väikesed rabalooduse avastajad“ tutvustab I kooliastme õpilastele raba kui ainulaadset ökosüsteemi, selle elustikku ja tähtsust. Lapsed osalevad aktiivselt vaatlustes, aruteludes ja praktilistes tegevustes, kasutades oma meeli ning lihtsaid töövahendeid raba eripära avastamiseks. Sobilik 1.-3. klassile.

* * *

Programmi keskmes on lapse aktiivne osalemine vaatlustes, aruteludes ja praktilistes tegevustes rühmades. 

Tegevuste käigus uurivad lapsed raba taimestikku ja loomastikku, kasutavad vaatlemiseks oma meeli ja lihtsaid töövahendeid ning õpivad tundma raba eripära. Rõhk on õpilaste oskusel kogeda, märgata, kirjeldada nähtut, tegutseda aktiivselt, arutleda koos kaaslastega ning siduda uusi teadmisi oma varasemate kogemustega. Loovülesanded, nagu raba mudeli loomine looduslikest vahenditest aitavad õpitut kinnistada ja arendada laste loovust.

Saame vastu võtta kuni 3 klassi korraga. Erivajadustega õpilaste osalemine on võimalik teatud piirangutega, sõltuvalt liikumisvõimekusest ja valitud raba ligipääsetavusest. Vajadusel kohandatakse tegevusi, näiteks kasutatakse rohkem paigalpüsimist nõudvaid ülesandeid (pildikaardid, mudeli loomine).

Meetodid:
– Aktiivõpe mängud: Huulheina mäng, taimede tundmise võistlusmäng;
– Kogemusõpe: vaikuseminut, sambla ja sambliku kompimine, söödavate taimede maitsmine, soo elukeskkonna kuulamine ja võrdlus;
– võrdlemine ja arutelu: raba ja tarbevesi, söödavad ja mürgised taimed;
– Rühmatöö: liigiõpe paaris, raba mudeldamine.

Õppevahendid ja materjalid

Raba taimestiku ja loomastiku pildikaardid individuaalseks määramiseks ja aruteluks.
Luubid ja topsluubid väikeste objektide uurimiseks paaristööna. 
Mõõdulint, köis või nöör joonte ja alade märgistamiseks. 
Kausid rabamudeli ehitamiseks grupis.
Vajadusel visuaalsed materjalid (joonised, skeemid), mis aitavad nähtusi selgitada looduslikud vahendid (oksad, sammal, lehed) raba mudeli või loovülesannete tegemiseks

Vanuserühm: lasteaia vanem rühm ja 1.-3.klass 
Retke tasu: 300EUR, 25 õpilast 
Hinnas:
– 1 retkejuht
– programmi muudatuste tegemine vastavalt teie klassi eripärale
– arvestame keelekümbluse ja erivajaduste klassidega
Retk toimub:
Mukri rabas, Raplamaa
Saku terviserada, Harjumaal 
Paunküla mägede matkarajad, Harjumaal
Toimumisajad:
märts-mai, september-november

Palume õpetajal:

  • tutvustada õpilastele õppeprogrammi temaatikat, toimumiskohta, kestust ja kaasa võetavaid esemeid;
  • paluda igal õpilasel kaasa võtta oma seljakotis:
    • võileib,
    • energiarikas näks (nt pähklid, kuivatatud puuviljad),
    • jook (vesi või soe tee – sõltuvalt aastaajast ja ilmast);
  • edastada õpilastele hiljemalt kaks päeva enne programmi infot ilmaolude ja soovitusliku riietuse kohta. Soovitame kihilist riietust, vajadusel müts ja kindad, vihmase ilma korral vihmakeep ning jalga matkasaapad või niiske ilma korral kummikud;
  • matka ajal liikuda grupi lõpus, et toetada grupi koos püsimist;
  • vajadusel toetada juhendajat aktiivõppe meetodite kasutamisel – näiteks grupitöödes osalemisel või eelnevalt kokkulepitud reeglite meeldetuletamisel.

Pärast programmi soovitame klassis kokkuvõtva arutelu, kus õpilased joonistavad või sõnastavad õpitut, et kinnistada teadmisi. 

Infovahetus toimub e-kirja teel vähemalt nädal enne programmi, et täpsustada õpilaste eripärasid, ilmastikuolusid ja kohtumispaik. Õpetajale jagatakse retkejuhi kontaktid, et vahetus küsimused otse retkejuhile esitada.    

Tagasiside kogutakse pärast programmi e-küsitluse vormis, mille link saadetakse õpetajale 1–3 päeva jooksul pärast osalemist. Tagasisidet kasutatakse programmi arendamiseks ja kvaliteedi hindamiseks.Programm toimub välitingimustes. 

Lisainfo:

Kevadel võib metsas olla palju sääski. Vesisel perioodil võib matkarada olla osaliselt porine ja märg. Üldjuhul kulgeb matk mööda pinnas- ja laudteid. Saame vastu võtta kuni 3 klassi korraga. Erivajadustega õpilaste osalemine on võimalik teatud piirangutega, sõltuvalt liikumisvõimekusest ja valitud raba ligipääsetavusest. Vajadusel kohandatakse tegevusi, näiteks kasutatakse rohkem paigalpüsimist nõudvaid ülesandeid (pildikaardid, mudeli loomine).


Õppeprogrammi eesmärgid ja seos riikliku õppekavaga

 

Eesmärgid:

  • Õpilane nimetab vähemalt 4 olulisemat rabas kasvavad taime ja looma.
  • Õpilane väärtustab raba, kui erilist looduskeskkonda.
  • Õpilane liigub ja toimetab rabas kahjustamata loodust, teisi ja ennast.

Seos õppekavaga

  • Loodusõpetus I KA:

8) toob näiteid elusorganismide tähtsuse kohta looduses; 
9) kirjeldab taimede, loomade (sh inimese) ja seente välisehitust, toitumist, kasvamist ja liikumisvõimet ning seostab neid elukeskkonnaga; 
12) teab kodukoha tuntumaid loomi, taimi ja seeni; kirjeldab õpitud loomade eluviise ja elupaiku; oskab vältida loomade ning mürgiste taimede ja seentega seotud ohtusid;
20) liigub looduses turvaliselt, kahjustamata loodust, teisi ja iseennast;

  • Läbivad teemad
    • Keskkond ja jätkusuutlik areng – õpilased õpivad tundma eluslooduse mitmekesisust ja mõistma, miks on looduse hoidmine vajalik.
    • Tervis ja ohutus – harjutatakse ohutut looduses viibimist, õpitakse eristama söödavaid ja mürgiseid taimi.
  • Ainetevaheline lõiming:
    Loodusõpetus – liigiõpe, looduses turvaliselt liikumine, raba elustiku ja eluta looduse uurimine vaatluste ja praktiliste tegevuste kaudu.
    Eesti keel – nähtuste ja kogemuste kirjeldamine, rühmatöö tulemuste esitamine ning aruteludes osalemine.
    Kunstiõpetus – raba mudeldamine
    Kehaline kasvatus – liikumine looduskeskkonnas, matkamine ja liikumismängud rabas.